اعتراض انجمن صنفی مدیران رسانه به قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده

[ad_1]

انجمن صنفی مدیران رسانه در اطلاعیه ای اعتراض خود را نسبت به قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مبنی بر مالیات بر آگهی در روزنامه ها و مجلات (کاغذی و الکترونیکی) جهت بررسی، ارزیابی و اصلاح به رئیس مجلس اعلام کرد.

در متن بیانیه این انجمن به نقل از ایسنا آمده است:

جناب آقای دکتر قالیباف.

آقای رئیس مجلس شورای اسلامی

سلام و خداحافظ

با توجه به بند دوم اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مطبوعات و خبرگزاری ها نقش موثری در توسعه اطلاع رسانی و پیشبرد اهداف و راهبردهای کشور دارند.

همانطور که می دانید قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب 2 خرداد 1400 از 14 دی ماه سال جاری لازم الاجرا است. طبق بند 9 بند. 3 حرف ب) این قانون «تبلیغات کالاها و خدمات داخلی روزنامه ها و مجلات» مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

با توجه به ابهامات در تفسیر مفاد این ماده قانونی، خواهشمند است در موارد زیر دستور رسیدگی به مشکلات رسانه ای و همکاری لازم جهت رفع این مشکلات را بفرمایید.

1- انواع تبلیغات دولتی از قبیل مزایده، مناقصه، آگهی های اجرایی، رای گیری، احضاریه، عزل، اخطار، ثبت نام و … آگهی کالاها و خدمات داخلی محسوب نمی شود و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نشر ارائه می شود. رهنمودهای اسلامی شایان ذکر است که مبلغ این گونه تبلیغات توسط سازمان ها و شرکت های دولتی پرداخت می شود و مالیات آن معادل پرداخت مالیات از دولت به دولت می باشد.

۲- گزارش، تولید محتوا و اخبار سفارشی شرکت ها و موسسات دولتی و خصوصی، تبلیغ کالاها و خدمات لوکس محسوب نمی شود.

3- با توجه به اینکه نشریات الکترونیکی نیز جزء استثنائات بندهای الف و ب ماده (9) قانون مذکور و نیز جزء 3 بند (ب) این ماده قانونی می باشد، خدمات روی، چاپ و نشر روزنامه اعم از کاغذی. یا خدمات الکترونیکی، انتشارات و انتشارات و توزیع مستثنی هستند و خدمات نگهداری و میزبانی سرور خدمات انتشاراتی محسوب می شوند.

4- با توجه به بند (3) بند (ب) ماده 9 قانون مذکور، خدمات نشر روزنامه، کاغذی و الکترونیکی، انتشارات و خدمات انتشار و توزیع آنها مشمول استثناء می باشد. بنابراین فعالیت آژانس ها و نظارت رسانه ملی ارائه دهنده این خدمات نیز مشمول معافیت خواهد بود.

5- ضعف اقتصاد رسانه ای از یک سو و شرایط بسیار بد اقتصادی حاکم بر صندوق رسانه ای کشور از سوی دیگر به هیچ وجه به تلاش ها و توانایی های اصحاب رسانه واکنشی نشان نمی دهد. این در حالی است که هیچ مشکل اقتصادی و سیاسی باعث نشده که خبرنگاران یا مدیران رسانه از رسالت خطیر خود دست بکشند.

6- مشکلات اقتصادی این بخش هر سال از جدول درآمدی آنها می کاهد. در چنین شرایطی، دولت و مجلس قبلی با تصویب بند (3) (ب) ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده، 9 درصد برای تبلیغات و خدمات داخلی – که عموماً باید از طرف مقابل دریافت کنند، پرداخت می کنند، اما معمولاً مالکان نیز هزینه کالاها و خدمات را پرداخت می کنند.هزینه های اصلی آگهی شما چند ماه پس از انتشار آگهی – این 9 درصد هزینه اضافی عملاً بر عهده مدیران رسانه است.

7- اجرای شتابزده این قانون در پایان سال مالی (14 دی ماه 1400) اجرای امر را با مشکل مواجه کرد. با توجه به اینکه مطبوعات در فراخوان ثبت نام سامانه هشت ارزشی به دلیل خالی بودن پست قرار نگرفته اند، اجرای آن در دو ماه و روز باقی مانده از سال جاری عملا غیرممکن است و پیشنهاد می شود بودجه قانون 1401 ساکت بماند. انشاءالله با مساعدت جناب عالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قسمت آخر بند 3 بند ب ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح می شود.

انجمن صنفی کارفرمایان مدیران رسانه »

انتهای پیام/

[ad_2]
source

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.